Heta Stolen med Granberg

Namn: Frida Maria Granberg
Nr: 1
Position: Målvakt
Civilstånd: Sambo Joakim

Hur ser du på förra årets succé i division ett och elitseriekval?
Du har egentligen nämnt det ordet som kan beskriva det - succé! Men jag tycker att vi genomförde säsongen bra, vi fick bl a många bra nyförvärv som har varit viktiga för klubbens framgång. Att vi tog oss till elitseriekval var bara en bonus, och att vi dessutom klarade oss till andra omgången i kvalet var ett kvitto på hur starkt lag vi hade.

Vad tror du om säsongens upplaga av ÖSK, några ut - några in?
Jag tror att vi har möjlighet att ligga med i toppen även i år, så länge vi får vara skadefria. Vi har fått förstärkning på i stort sett alla positioner, men har tyvärr inte ännu sett alla i spel.

Under försäsongen har ni mött IVH Västerås, flertalet ggr. Några ord om dessa bataljer?
Jag tycker att vi presterade bra i bägge matcherna, även fast vi förlorade första med 1 boll. Att vi i andra mötet vinner med 3 bollar bevisar att vi är mer sammansvetsade inför seriepremiären. Eftersom jag har ett förflutet i klubben så var det extra skönt för mig att äntligen tvåla dit dom - och detta genom att sista matchen endast släppa in 15 bollar.


Dumma frågordumma svar

Ljus eller mörk?
- Jag tycker om mjölkchoklad. Ellerrr?

Sommar eller vinter?
- Sommar

Försäsong eller Nisses nerjogg?
- Nerjogg, då vet man iaf att det snart är slut

Vem i laget duschar du helst med? 
- Om jag hade fått frågan förra året så hade svaret varit "inte Danielle iallafall". Jag har ingen speciell favorit, jag tycker om mångfald.

Drömhunk (bortsett från din brandman)
- Jude Law i "The Holiday" eller Bradley Cooper i allt

Favoritdrink?
- Min hemmagjorda Monster Razz

Slutligen:
Tre ord om dig själv
Skjuter ganska hårt




Redaktionen tackar Frida för hennes medverkan denna sena tisdagstimme och önskar lycka till på lördag.


Kommentarer
Postat av: En som undrar?

Varför hoppar hoppar du imålet trodde bara att ute spelaren hoppade vid hoppskott? Varför har du blå tröja men dina med spelare har svarta. Hoppas på svar tack på förhand.

2010-09-22 @ 12:18:27
Postat av: Frida



hejsan En som undrar!



jo du förstår att räddningen jag gör på bilden kallas att man hoppar ut och Xar, detta typ av utfall använder man sig främst av vid kontringar och andra sex-meters-avslut för att komma ut och göra sig så stor som möjligt, och som du ser fungerar metoden ganska bra.

Angående din fråga om matchtröjan så har handbollsmålvakter, precis som i de flesta andra lagsporter, annan färg på matchtröjan för att man tydligt ska kunna skilja målvakterna från utespelarna...



Hoppas du är nöjd med svaren;)

2010-09-23 @ 10:48:04
Postat av: En som undrar?

Tack Frida det svaret är jag helt nöjd med.Igår satt jag och tittade på Sverige och hört att man bara får ta 3 steg i handboll men dom tog massor av steg hur kommer det sig, har jag hört fel eller får man ta hur många steg som helst. Hoppas på ett lika bra svar som det förra.Tack på förhand.

2010-09-23 @ 12:17:17
Postat av: En undrande 2?

Frida: Har du pruttat någon gång samtidigt som du gjort en räddning?

2010-09-23 @ 12:33:24
Postat av: Frida

hej igen En som undrar!



Jo det stämmer mycket väl att man bara får ta tre steg i handboll (förutsatt att du har bollen i handen annars får du självklart ta hur många steg du vill, annars skulle detta begränsa spelbilden en aning), men kan det möjligtvis varit så att dom studsade bollen medan dom sprang?

Reglerna är sånna att man får ta tre steg sedan studsa för att sedan ta ytterligare tre steg när man tagit upp bollen igen.



Hoppas mitt svar gjorde dig lite klokare!

2010-09-23 @ 12:37:36
Postat av: Frida

Hej Undrande 2!



Jag känner att din fråga inte riktigt tillhör detta forum men om du absolut måste veta, så nej inte vad jag kan komma ihåg!



Frida

2010-09-23 @ 12:38:57
Postat av: 13

Jag har en fråga: varför är det så att det står " inte danielle iallafall"?

Jag vet inte riktigt vad det är för fel på hennes duschstil? Jag skulle vilja duscha med henne och lära mig hur man gör.

2010-09-23 @ 19:18:05
Postat av: Frida

Hej 13!

Jag förstår varför du undrar över just detta. Det är absolut inget fel på hennes duschstil generellt, så länge man inte schamponerar sig eller tvättar ansiktet i hennes närvaro eftersom art det kan hända att det då dyker upp vissa kroppsdelar framför ansiktet när man sedan tittar upp igen. Men som sagt, annars är det inga fel att duscha med Danielle inte.

Hoppas detta duger som svar:)

2010-09-23 @ 22:40:27
Postat av: En som undrar?

Tack Frida det svaret är jag helt nöjd med.Nu till dagens undring/fråga jag har hört det talas om vänster9-mitt6-höger6 ianfall och höger1-2-3/vänster1-2-3 iförsvar hur vet jag vart jag skall vara det är mycket siffror att hålla reda på plus resultattavlan är inte det förvirrande.Angående steg hur många får målvakten ta/springa.Hoppas på ett lika bra svar som förra. Tack på förhand.(Fundera på att själv börja finns det plats för en nybörjare hos er.)

2010-09-24 @ 12:16:44
Postat av: Frida

hej ännu en gång En som undrar!



jag förstår att det kan vara förvirrande med alla dessa siffror, det finns dessutom fler benämningar på posistioner om man börjar prata om 3-2-1-försvar då man talar om halvback, center etc men det är lite överkurs så det överlåter vi till experterna.



När man pratar om anfallspositioner så har du helt rätt i att det finns så kallade nio-meters-spelare och sex-meters-spelare. Detta är dock ganska enkelt att få koll på om du tänker dig att sex-meters-spelarna står vid den heldragna sex-meters-linjen och nio-meters-spelarna ute vid den streckade nio-meters-linjen. Vad det gäller höger, mitt eller vänster så är det bara att titta på vilken sida av planen de står så tror jag att du kan lista ut resten själv (tänk då att du står med näsan mot motståndarnas mål).



Och nu kommer vi då till försvarspositioner där det, som du också nämnt, finns höger och vänster 1-2-3. I försvar pratar man om olika zoner, nämligen zon 1, 2 och 3, och det är efter dessa zoner som försvarsspelarna benämns. Är man höger 1a så står man ute på högerkanten, är man höger 2a så står man lite längre in mot mitten och är man höger 3a så står man i mitten av försvaret och motsvarande på andra sidan.



Jag tipsar dig om att leta upp en bild på internet där du kan se hur de olika zonerna är indelade för att du ska få en god uppfattning om hur det ser ut.



Hoppas även dessa svar är till belåtenhet!

2010-09-24 @ 12:55:31
Postat av: Frida

Jag ber om ursäkt En som undrar!



Ursäkta mig för att jag inte besvarade alla dina frågor, de resterande kommer nu.



Som målvakt får jag ta hur många steg jag vill med eller utan boll så länge jag håller mig innanför målområdet. Kommer jag däremot utanför detta så gäller samma regler för mig som för utespelarna.



Vad roligt att du är intresserad av att börja spela handboll som är så kul. Jag tycker att du ska kontakta klubben och höra dig för, men det ska också tilläggas att förutom vårat allsvenska lag så har vi även ett lag som spelar i div.2 och ett i div.4 så det finns stora möjligheter att utvecklas som nybörjare. Som du förstår så pratar jag om damsidan, är du av det motsatta könet så kan jag svara att tyvärr nej då har just vi inte plats för någon nybörjare, däremot är herrsidan i behov av nyförvärv.



Jag hoppas att ditt intresse för handoll lockar dig ner till idrottshuset imorgon kl 15.30.



Frida

2010-09-24 @ 13:04:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0